Boganmeldelse: Clemens Meyer – Muret Inde

Clemens Meyers tyske socialrealistiske forfatterskab bliver nok næppe et, jeg stifter mere indgående bekendtskab med

Titel: Muret Inde
Forfatter: Clemens Meyer
Forlag: People’s Press
Sidetal: 620
Anmeldt for: plusbog.dk

“Grønne bølger, sporvogne skramler i kurver, S-tog på broer, dæmninger, banegårde og tuneller, ledbusser snor sig gennem trafikken, bus nummer 60, ti-minuttersakt, 76, 69, rødt lys, ved godsbaneringen, krydser S-tog og godstog hinanden, stenviadukten bag sportspladsen, røg fra kolonihaver, Ostvorstadt, fyr op i grillen, brænd grillen af, derefter Westvorstadt, kadunk, kadunk, kadunk, “Togene lød anderledes før i tiden,” siger en gammel mand til konen ved siden af ham på altanen..”
Clemens Meyer skrive sansemættende og detaljeret, det er sprogligt flot, men det er alt for meget. De mange detaljer og de alt for mange fortællerstemmer, episoder, årstal, handlinger, navne mv. forvirrer læseren til en grad, så frustration ligefrem opstår.
Første kapitel starter en kold januar i 2011, og så tager Clemens Meyer os ellers med på noget af en omtumlende, forvirrende og kompliceret rejse, blandt byer, navne, episoder, årstal og miljøer. Vi møder i denne socialrealistiske roman en meget levende beskrivelse af det prostituerede miljø, der efter murens fald i 1989, fik sin storhedstid i Tyskland. Det er håbløse karakterer, som dog ikke dømmes eller kritiseres af den skiftende fortællestemme. Det er derimod op til læseren, hvis han/hun altså er med så langt. Clemens Meyer skriver sig ind i en tradition af nyere tysk litteratur, der skriver det, man populært kalder “vendings-romaner” dvs. “die Wende” = vendingen, som er en skildring af Tyskland da muren faldt. Som en karakter i romanen siger: “Folk vil altid kneppe“, og det er da også baggrunden for, at prostitutionsbranchen intensiveres så kraftigt i Østtyskland efter murens fald. Fortællestemmerne er generelt mange og skifter i form. I tredje kapital er det således en direkte henvendt fortællerstemme, der skriver til et “du” – et valg fra forfatterens side, som har den effekt, at læseren føler, der bliver talt direkte til en selv.
Det er en 620 siders fortælling om Englene og Gudfaderen, luderne Katrin/Sabine, Mandy, alfonsen Arnold Kraushaar/AK47, Bielefelderen Randy, kommisær Schiamanski, Alex, Claudia, Edo, De Nis Råd, Rytternes Nat, Eden City, Stålbyen, Flughafensstrasse, luderen Lilli/Babsi som drømmer om at tjene nok penge til at rejse væk, Katrin, Hans Pieczek, den tidligere chef for organiseret kriminalitet Elliot Ness og luderen Beatrize. Det er bare nogle af de personer, miljøer og byer, som romanen introducerer sin læser for. Forvirret? Det kan jeg godt forstå. De mange fortællerstemmer gør det svært at gennemskue, hvem der taler og hvornår. Derudover er dialogerne i romanen, når karaktererne taler direkte med hinanden endnu mere forvirrende, og tilbyder ikke den rundtossede læser meget hjælp.
Temaerne i Muret inde er, som i Clemens Meyers øvrige forfatterskab, magt, sex (rigtig meget af den endda), politik, drifter, skæbner, lykke og ulykke, vold og penge. Om karakterernes optur og nedtur. Romanen forundrer og giver noget at filosofere over for læseren, men der er ingen narratologisk handling, som driver plottet. Vi springer rundt og får flere historier og episoder fortalt på en gang ved hjælp af de mange fortællerstemmer. Og netop derfor var det da også noget af en kamp for mig at komme igennem alle 620 sider. De mange opremsninger og beskrivelser er næsten helt ekspressionistisk fortalt, og det kræver en del af læseren at få meningen med. Samtidig skifter sproget da også lige i takt med, at fortællestemme og perspektiv skifter.
Der bliver ikke serveret noget gratis for læseren, og det er et meget udfordrende stykke litteratur. Plot, persongalleri, episoder, årstal og miljøer i overflod, som man skal holde styr på. Det er en roman uden en egentlig hovedperson, men et hav af menneskeskikkelser, hvis liv efter murens fald vi får et indblik i. Derfor får den også kun en enkelt stjerne ud af fem mulige fra mig. Alt i alt: En elitær og svær bog til den MEGET tålmodige læser.