Ny markedsføringslov og opdateret anmeldelsespolitik

Den 1. juli trådte en ny markedsføringslov i kraft, men hvad betyder den egentlig for bloggere, og i særdeleshed bogbloggere som jeg selv? Det havde jeg i første omgang svært ved at finde ud af, indtil jeg læste Amanda Emmas fra frklitteratur.dks fremragende indlæg lige HER. I indlægget giver Amanda Emma en meget simpel og grundig indføring i, hvad det betyder for os (bog)bloggere, når vi modtager bøger til anmeldelse. En del af mit indlæg vil være markeret med “”, der indikerer, at mine citater stammer fra frklitteratur.dk, så hop endelig også over og læs Amanda Emmas mere udførlige indlæg.

De største ændringer i den ny markedsføringslov er, at “indlæg skal markeres som reklame, sponsoreret eller annonce i begyndelsen eller lign.”, og at “selv uopfordrede produkter nu ses som reklame og skal markeres ligeså”. Det kræver, at jeg opdaterer min anmeldelsespolitik, som du kan læse HER, og derfor vil jeg gerne lige forklare, hvordan bloggen her (hidtil) har fungeret, og hvordan den kommer til at fungere nu i henhold til den ny lov.

Anmeldelsepolitik på litfix.dk
Siden jeg startede bloggen i 2016, har det fungeret således, at jeg uopfordret eller på efterspørgsel har modtaget gratis bøger fra diverse danske forlag. Det har altid været markeret i anmeldelserne øverst, hvor jeg fik mit anmeldereksemplar fra. Det har i bund og grund betydet: jeg har modtaget en gratis bog, som jeg selv har bestemt/bestemmer, om jeg vil anmelde, og hvoraf anmeldelsens udfald er subjektivt og fuldstændig min egen holdning til bogen. Alt mit arbejde her på bloggen er GRATIS, også forfatterinterviews, reportager og andre omtaler, og jeg har ligeså aldrig fået penge for at anmelde en bog eller et arrangement. Det er også vigtigt at påpege, at jeg aldrig har oplevet, at et forlag beder om en god anmeldelse, de lægger derimod altid vægt på, at vi som bogbloggere giver vores ærlige mening, og jeg har da også af flere omgang givet bøger både ris og ros og få stjerner. At de fleste af mine anmeldelser er positive hænger simpelthen sammen med, at jeg oftest modtager og anmelder bøger inden for mine yndlingsgenrer/forfatterskaber. Det er altså tilfældigt.

Grundet den ny markedsføringslov er vi som bogbloggere nødt til at markere tydeligt i starten af vores indlæg/anmeldelse, “hvorvidt det er reklame, sponsoreret eller annonce”. Før i tiden så mine anmeldelser altid således ud:

Titel: Dage uden sult. Forfatter: Delphine de Vigan. Sider: 149 sider. Forlag: People’s Press. Udgivelsesår: 2017. Anmeldereksemplar: People’s Press ★★★★

Fra dags dato vil de stadig se sådan ud i opsætning, men jeg vil markere hvert indlæg med REKLAME for at være på den sikre side, som Amanda Emma også skriver i sit indlæg. Det er en lidt træls, men nødvendig, konsekvens af de nye markedsføringsregler, for jeg bryder mig ikke om ordet reklame, da det for mig er negativt og koblet sammen med, at en blogger får penge for at sige noget godt om et produkt. Så selvom der fra nu af vil stå reklame på mine anmeldelser, så betyder det egentligt det samme som hidtil: at jeg har modtaget en gratis bog(gave), som jeg har valgt at anmelde. Det sker ind imellem, at jeg anmelder bøger, som jeg selv har købt, og det vil fremgå i starten af indlægget, som det altid har gjort, under ‘anmeldereksemplar’, hvor der i det tilfælde, at bogen er fra min egen bogreol vil stå: Anmeldereksemplar: litfix.dk.

Jeg håber, at indlægget her giver lidt klarhed til læserne på bloggen, men også mine bogblogger-kollegaer. Og så vil jeg igen sige TUSIND TAK til Amanda Emma for sit fine indlæg, der satte nogle tanker i gang hos mig.