Ny markedsføringslov og opdateret anmeldelsespolitik

Den 1. juli trådte en ny markedsføringslov i kraft, men hvad betyder den egentlig for bloggere, og i særdeleshed bogbloggere som jeg selv? Det havde jeg i første omgang svært ved at finde ud af, indtil jeg læste Amanda Emmas fra frklitteratur.dks fremragende indlæg lige HER. I indlægget giver Amanda Emma en meget simpel og grundig indføring i, hvad det betyder for os (bog)bloggere, når vi modtager bøger til anmeldelse. En del af mit indlæg vil være markeret med “”, der indikerer, at mine citater stammer fra frklitteratur.dk, så hop endelig også over og læs Amanda Emmas mere udførlige indlæg.

De største ændringer i den ny markedsføringslov er, at “indlæg skal markeres som reklame, sponsoreret eller annonce i begyndelsen eller lign.”, og at “selv uopfordrede produkter nu ses som reklame og skal markeres ligeså”. Det kræver, at jeg opdaterer min anmeldelsespolitik, som du kan læse HER, og derfor vil jeg gerne lige forklare, hvordan bloggen her (hidtil) har fungeret, og hvordan den kommer til at fungere nu i henhold til den ny lov.

Anmeldelsepolitik på litfix.dk
Siden jeg startede bloggen i 2016, har det fungeret således, at jeg uopfordret eller på efterspørgsel har modtaget gratis bøger fra diverse danske forlag. Det har altid været markeret i anmeldelserne øverst, hvor jeg fik mit anmeldereksemplar fra. Det har i bund og grund betydet: jeg har modtaget en gratis bog, som jeg selv har bestemt/bestemmer, om jeg vil anmelde, og hvoraf anmeldelsens udfald er subjektivt og fuldstændig min egen holdning til bogen. Alt mit arbejde her på bloggen er GRATIS, også forfatterinterviews, reportager og andre omtaler, og jeg har ligeså aldrig fået penge for at anmelde en bog eller et arrangement. Det er også vigtigt at påpege, at jeg aldrig har oplevet, at et forlag beder om en god anmeldelse, de lægger derimod altid vægt på, at vi som bogbloggere giver vores ærlige mening, og jeg har da også af flere omgang givet bøger både ris og ros og få stjerner. At de fleste af mine anmeldelser er positive hænger simpelthen sammen med, at jeg oftest modtager og anmelder bøger inden for mine yndlingsgenrer/forfatterskaber. Det er altså tilfældigt.

Grundet den ny markedsføringslov er vi som bogbloggere nødt til at markere tydeligt i starten af vores indlæg/anmeldelse, “hvorvidt det er reklame, sponsoreret eller annonce”. Før i tiden så mine anmeldelser altid således ud:

Titel: Dage uden sult. Forfatter: Delphine de Vigan. Sider: 149 sider. Forlag: People’s Press. Udgivelsesår: 2017. Anmeldereksemplar: People’s Press ★★★★

Fra dags dato vil de stadig se sådan ud i opsætning, men jeg vil markere hvert indlæg med REKLAME for at være på den sikre side, som Amanda Emma også skriver i sit indlæg. Det er en lidt træls, men nødvendig, konsekvens af de nye markedsføringsregler, for jeg bryder mig ikke om ordet reklame, da det for mig er negativt og koblet sammen med, at en blogger får penge for at sige noget godt om et produkt. Så selvom der fra nu af vil stå reklame på mine anmeldelser, så betyder det egentligt det samme som hidtil: at jeg har modtaget en gratis bog(gave), som jeg har valgt at anmelde. Det sker ind imellem, at jeg anmelder bøger, som jeg selv har købt, og det vil fremgå i starten af indlægget, som det altid har gjort, under ‘anmeldereksemplar’, hvor der i det tilfælde, at bogen er fra min egen bogreol vil stå: Anmeldereksemplar: litfix.dk.

Jeg håber, at indlægget her giver lidt klarhed til læserne på bloggen, men også mine bogblogger-kollegaer. Og så vil jeg igen sige TUSIND TAK til Amanda Emma for sit fine indlæg, der satte nogle tanker i gang hos mig.

Advertisements

6 thoughts on “Ny markedsføringslov og opdateret anmeldelsespolitik

  1. Tak for den grundige forklaring. Jeg vil undlade at føle mig stødt over “reklame” – men sikke da besværligt og misvisende.

    Like

  2. Jeg hader virkelig også ordet reklame. Jeg har altid skrevet, når jeg har modtaget en bog fra et forlag, så jeg kan ikke se, hvorfor der skal smides ekstra mærkater på. Nuvel, ved anmeldelser af disse bøger kan jeg godt gå med til at skrive det, det er kun et enkelt ord og selv om jeg synes, det er et forkert ord, så skriver jeg det alligevel. For mig opstår problemet med de nye regler i, at der virkelig mangler en grænse for, hvad der er reklame og hvad der ikke er.

    Hvis det er nok blot at nævne en titel på en modtaget bog, så vil f.eks. tag-indlæg eller sådanne indlæg også skulle have samme lille grimme mærkat. Eller et billede af en bogstak, hvor måske én af bøgerne er en gave. Og det er for mig der, hvor de nye regler bliver totalt misvisende. For i sådanne indlæg tænker jeg i hvert fald aldrig over, hvor jeg har fået bogen fra, men på historien, min oplevelse af den etc. Der fremhæver jeg ikke anmeldereksemplarer på nogen måde frem for de bøger, jeg selv har købt, men nævner dem, der falder mig ind. Men ud fra den optik er det næsten lige meget hvilken slags blogindlæg, man skriver, så kan det opfattes som reklame,. Uanset om bogen er en, man har modtaget fra et forlag, fået i fødselsdagsgave af familien eller selv betalt for med sine surt opsparede penge. Jeg er bange for, at hvis der ikke skal mere til end at nævne en titel, så går det fuldstændig i den modsatte grøft og gør bloggen til en reklamesøjle frem for et sted at dele læseopelvelser og hvad man ellers har lyst til. Jeg føler mig til stadighed mere og mere forvirret og småirriteret over de nye regler, der skule gøre tingene lettere at forstå for besøgende, men til syneladende skaber en del problemer for os bloggere mht. forståelsen af dem.

    Det blev vist en lige lovlig lang kommentar, undskyld for det 😉

    Like

  3. Rolig nu. De nye regler er ikke så slemme, som de bliver gjort til. Du og andre bogbloggere behøver IKKE at markere seriøse anmeldelser af modtagne frieksemplarer som “reklame”. Gør endelig, som du plejer. Jeg har skrevet lidt mere om fortolkningen af de nye regler her: http://bognoter.dk/2017/07/08/ny-markedsfoeringslov-er-det-reklame-naar-en-bogblogger-anmelder-en-bog-modtaget-som-anmeldereksemplar/. Håber, at det kan bidrage til opklaring – og til beroligelse.

    Like

Kommenter

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s