Anmeldelse: Blixen Ballet på Det Kongelige Teater er vellykket og imponerende scenekunst

Forestilling: Blixen Ballet. Hvor: Det Kongelige Teater. Spilleperiode: 9. november – 16. april. Varighed: 2 time(r) og 50 minutter inkl. 2 pauser ★★★★★

Det Kongelige Teaters stort anlagte Blixen Ballet er balsam for sjælen, imponerende kostumer, koreografi og smukt akkompagneret af Debussys rene toner.

Det vil aldrig stoppe med at begejstre mig, hvordan scenekunst som ballet, helt uden ord, kan formidle og fortælle så stærk en historie. Det er modigt af Det Kongelige at opsætte Blixen Balletten, fortælle en storytellers livshistorie, en forfatters liv, helt uden brugen af ord. Det kræver høj dramatik og velvalgt musik – og det lykkedes.

Om forestillingen skriver teatret selv: “Karen Blixen er blandt de allerstørste forfattere, Danmark har fostret – en kontroversiel og karismatisk skikkelse, hvis liv og fortællinger her mere end 50 år efter hendes død stadigvæk formår at fascinere de fleste. Blixen er en helt ny ballet baseret på hendes fængslende livshistorie. ”Den, der ønsker at leve livet om, har overhovedet ikke levet livet.” Ordene er Karen Blixens, og hun levede selv efter devisen. Få har haft så begivenhedsrigt et liv som hun, og nu fortælles den dramatiske historie i en helt ny ballet. I balletten Blixen skildres hendes livshistorie – fra barndomsårene, hvor hun efter faderens selvmord voksede op i en kvindedomineret familie, gennem det ulykkelige ægteskab med halvfætteren Bror Blixen, årene på den afrikanske kaffefarm i Kenya, den skæbnesvangre forelskelse i Denys Finch Hatton og verdensberømmelsen til de sidste år på Rungstedlund. Blixen er en stort anlagt ballet i tre akter koreograferet af solodanser ved Den Kongelige Ballet Gregory Dean, der tidligere blandt andet har skabt Askepot og De glemte børn. Til nyarrangeret musik af Claude Debussy berettes historien om den mytiske og mystiske baronesse, der formåede at bringe den moderne kvinde ind i litteraturen.”

Debussy var det musikalske akkompagnement til forestillingen og fungerede godt i alle akter, kostumer, rekvisitter og sceneopsætning var velvalgte og autentiske, meget tro mod den tid, Karen Blixen selv levede, og især imponerede de mange Gatsby-lignende baller mig, med al dets guld, glimmer og Charleston-dans. Kizzy Matiakis bar næsten hele forestillingen smukt på sine smalle skuldre som den unge, eventyrlystne Karen Dinesen, siden baronesse Blixen. Generelt var de skrå brædder fyldt med dansere, som i den grad havde dramatikken med sig i en ordløs forestilling, der alligevel fortalte så meget. Det kræver både noget af skuespillerne og publikum og er en helt speciel følelse.

Det Kongelige Teater er vel nok en af landets smukkeste kulturscener. Bestemt et besøg værd. Tak for de gode pladser som gav en flot helhedsoplevelse i min første ballet. En ballet oplagt for alle Blixen fans, men jeg vil anbefale, at man som minimum har læst lidt op på Blixens livshistorie — fx Judith Thurmans biografi, Løvinden af Tom Buk eller har set Mit Afrika med Meryl Streep og Robert Redford.

Se traileren til balletten HER eller læs meget mere og køb billetter HER.