Boganmeldelse: Mikkel Birkegaard – Libri di Luca

Forfatter: Mikkel Birkegaard

Sider: 448

Forlag: Lindhardt og Ringhof

Udgivelsesår: 2007

Anmeldt for litfix.dk

★★★★

En bog om kærligheden til bøger, og hvor magtfulde de er. Det lyder som noget for enhver bibliofil. Og Mikkel Birkegaards megabestseller Libri de Luca fangede mig da også fra jeg åbnede den første side, til jeg lukkede bogen igen. En gammel antik boghandel, et mord, sjældne antikke førsteudgaver, mystiske selvmord, brand, en forladt søn, hemmelige ordener, organisationer og selskaber der gemmer på hemmeligheder om bøger, som kan forføre og manipulere – tilsat tilpas meget spænding og bibliofil-snak om litteratur. Ingredienserne er nøje udvalgt, og resultatet smagte FANTASTISK. Flere romaner til os bognørder, tak!

Ejeren af den antikvariske boghandel, italieneren Luca Campelli, dør under mystiske omstændigheder efter han åbner en bog, som ikke hører hjemme i hans samling. Kort efter at sønnen Jon modtager beskeden om farens død, sker flere og flere mystiske dødsfald og Jon bliver, i starten ufrivilligt, indviklet i en ældgammel fejde mellem Lettorer (mennesker der kan påvirke andres tanker og handlinger gennem bøger) og en hemmelig organisation kaldet Skyggeorganisationen. Det bliver en langt mere kompliceret rejse, end Jon umiddelbart regner med, og midt i sine opdagelser omkring sine egne sjældne evner, farens svigt og morens selvmord, forelsker han sig i den smukke rødhårede Katherina. Skiftevis oplever vi historien gennem henholdsvis Jon og Katherina, hvilket giver et nuanceret indblik i handlingen og en spændingskurve der konstant opholdes gennem hele plottet. Stemningen er intakt, miljøerne vel beskrevet i et flydende og letlæseligt sprog, og jeg kunne næsten ikke lægge bogen fra mig, da jeg først havde den i hænderne. Mine varmeste anbefalinger herfra og fem flotte stjerne til Mikkel Birkegaards debutbog.