Boganmeldelse: Jens Andersen – Denne dag, et liv

Titel: Denne dag,et liv – en Astrid Lindgren biografi. Forfatter: Jens Andersen. Sider: 419. Forlag: Gyldendal. Udgivelsesår: 2015. Anmeldt for litfix.dk. ★★★★★

Jeg lever løs. Egentlig synes jeg, at livet er en hurtigt forbigående meningsløshed, og bagefter følger den store stilhed. Men den korte stund, man er her på jorden, skal man fylde med indhold.

Jens Andersen giver i denne biografi så levende et billede af Astrid Lindgren, at man næsten føler man kender den store forfatterinde.

Jens Andersen er en sand biografiens mester, det kan ingen tage fra ham. Om det er biografier om H. C. Andersen, Ole Lund Kirkegaard eller Tove Ditlevsen, så kender han sit håndværk, og præsenterer sin hovedperson meget levende for læseren. Man føler også næsten, at man kender Astrid Lindgren personligt efter at have læst hans veldokumenterede, morsomme, alvorlige og spændende biografi om en af Skandinaviens største forfatterinder. Jeg var vild med, at bogen også skildrede de andre sider af Astrids liv, ikke kun forfatterskabet men også redaktørstillingen, den politiske karriere og privatlivet med lille Lasse, Sture, Karin, forældrene og søskende på Näs og senere de mange børnebørn. For ikke at forglemme Astrids fiktive børn, Pippi, Emil, Ronja osv.

Bogen er skrevet i et let men poesirigt sprog, og siderne vender nærmest sig selv. Jens Andersen gør den dygtige fortællerinde ære, ved at fortælle hendes historie så detaljeret og eventyrligt, og skaber den helt rette stemning. Jeg kan varmt anbefale denne skønne Astrid Lindgren-biografi, som jeg selv læste på terrassen på mine svigerforældres sommerhus med udsigt over sø og grantræer midt i den svenske ødegård under høj solskin.

IMG_2861