Boganmeldelse: Amalie Skram – Constance Ring

Titel: Constance Ring. Forfatter: Amalie Skram. Sider: 296. Forlag: Samlerens Bogklub. Udgivelsesår: 1885. Anmeldt for: Litfix.dk. ★★★★★

Det mandlige talent – Amalie Skram. En modig og autentisk roman om sædelighed, ægteskab og indre drifter udgivet i 1885, hvor kvinder ikke havde mange rettigheder.

Jeg skrev hele mit bachelorprojekt om “det mandlige talent” Amalie Skram, og om den kønslige dobbeltmoral i naturalismen. I Constance Ring møder vi den unge Constance, som gifter sig med den 16 år ældre grosserer Edvard Ring i et fornuftsægteskab, hvor hun frem til Rings død, aldrig er eller bliver lykkelig. Constance fanger deres tjenestepige i armene på Ring og vil søge skilsmisse, men alle omkring Constance taler hende fra det. Grundet økonomiske problemer, efter at Ring dør i en skibsulykke, har Constance ingen lyst til at leve mere, og netop som hun skal til at tage sit liv, skriver en gammel ven, medicineren Lorck, og beder hende gifte sig med ham, hvilket hun gør primært af økonomiske grunde og kun til dels af kærlighed. Ægteskabet velsigner Constance med en graviditet, og de er for en stund lykkelige, men efterhånden som Lorck skruer ned for sin charme, begynder den kærlighedskrævende Constance at kede sig, og som en konsekvens deraf mister hun barnet. Da Constance får vished om Lorcks barn fra et tidligere forhold til en tjenestepige, ser Constance nu ingen grund til ikke at indlede affæren med pianisten Meier, som i årevis har elsket hende i hemmelighed, og som hun endelig giver sit hjerte. Deres affære slutter dog brat, da hun opdager, at
han har et forhold til hendes sypige, og Constance begår selvmord i sorg over, at ingen fortalte hende om denne vigtige ting i livet: seksualiteten. Amalie Skram skildrer 1880’ernes Sædelighedsfejde, den kønslige dobbeltmoral og kvinders vilkår i ægteskabet, men hun kommer ikke med nogen løsning. Constance vælger til sidst selvmordet. Uanset hvilken vinkel man anskuer feminismen og romaner som Constance Ring fra, så har litteraturen altid haft stor betydning for kvindesynet og for kvindebevægelsens udvikling. Kvinder som Amalie Skram der trodsede samfundet og fik sin roman udgivet i en tid, hvor kvinders litterære debuter var minimale. En samtidsroman som i den grad rykkede ved den nuværende patriarkalske kønsindstilling i 1880’erne, men som også har banet vejen for de efterfølgende kvindelige forfattere. Det er takket være kvindekampen for frigørelse, at min generation har fået politisk, moralsk og juridisk ret til de mest basale forhold som hører med til at være menneske. Det er muligheder som i dag ofte bliver taget for givet, men som mit BA-projekt på frustrerende, overraskende og chokerende måder har sat i perspektiv.

amalieskram

3 thoughts on “Boganmeldelse: Amalie Skram – Constance Ring

1. Kære Julie!
    Jeg læser meget ihærdigt med på bloggen! Det er den absolut bedste litteratur blog i hele blog sfæren! Du er så dygtig og vi har tilsyneladende meget samme ‘smag’ 🙂 Især har jeg fundet det interessant at læse om Tove Ditlevsen samt Amalie Skram. Jeg har netop købt Constance Ring og glæder mig til at læse den! Jeg gad derfor virkelig godt læse dit BA-projekt! Er dette en mulighed?

Liked by 1 person

1. Kære Camilla. Tusind tak for din meget skønne besked. Den gjorde mig så glad. Hvor er det dejligt, at du føler dig hjemme her på bloggen og også er vild med Tove og Amalie. Du kan bestemt glæde dig til Constance Ring. Lov mig, også at læse Ditlevsens Gift på et tidspunkt. Den er så fantastisk. Ja, det må du da. Jeg kan evt. sende dig filen på mail eller Facebook? 🙂

Like

1. Sikke et dejligt svar at få igen! Jeg læste med stor iver Gift for længe siden. Jeg ELSKEDE den! Og faktisk har jeg genlæst den et par gange siden.
        Jeg har sendt dig en besked på Facebook 🙂