Markedsføringsloven revisited: jeg har slået koldt vand i blodet og læst et klogt blogindlæg!

Jeg skrev for lidt tid siden et indlæg omkring den ny markedsføringslov, der nok bedst kan beskrives som en bogbloggers angst gone public! For jeg skyndte mig ret hurtigt at kalde alle mine anmeldelser for reklame, i frygt for at kunne blive retsforfulgt af bogpolitiet. Men nu har en god blogkollega introduceret mig til dette lidt mere gennemanlyserede bud på, hvad markedsføringsloven betyder for os bogbloggere i praksis. Du kan læse indlægget hos K’s bognoter HER. Og som kloge K beskriver, så “..nej, du skal ikke mærke din anmeldelse som #reklame, hvis du på normal vis anmelder en bog, du har modtaget gratis fra et forlag til gengæld for en ærlig anmeldelse, god eller dårlig. Du skal gøre, som du plejer, dvs. naturligvis oplyse et passende sted, at bogen er modtaget som anmeldelseseksemplar. Nichts weiter.” 

Derfor… går jeg altså tilbage til min gamle model: altid at skrive, hvor mit anmeldereksemplar kommer fra, så det fremgår tydeligt øverst i anmeldelsen. Forbrugerombudsmanden Christina Toftegård Nielsen forklarer også, og her citerer jeg venligst fra K’s Bognoter, at “..det anses jo ikke som reklame, at man kan læse vurderingen af en bog eller en film i avisen. Og reglen skal ikke være til hinder for, at man kan anmelde bøger, film, vin og så videre. Hvis hensigten er at anmelde, så overskygger det reklamen for det individuelle produkt.

Forskellen opstår, hvis der er tale om omtaler af bøger, som man (uopfodret eller på bestilling) har modtaget som gaver fra forlagene. Det er typisk de opslag vi ser i Instastorys, hvor jeg og andre bogbloggere viser de flotte nye bogpakker frem. Her er der (endnu) ikke tale om en decideret anmeldelse/vurdering af værket, og derfor skal de markeres som *reklame eller *sponsoreret, og det vil de fremover også gøre her på bloggen og på mine andre medieplatforme.

Tak til Michael Frederiksen for at dele indlægget med mig og til K’s Bognoter for at skrive det. Og nu ændrer jeg ikke mening mere.. Man har vel et standpunkt, til man tager et nyt? Er det ikke sådan, dirrigenterne på Borgen siger? 🙂

God sommer!

Advertisements

One thought on “Markedsføringsloven revisited: jeg har slået koldt vand i blodet og læst et klogt blogindlæg!

Kommenter

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s