Anmeldelse: Barnestjernen fra Bryggen af Jan Priiskorn Schmidt

Titel: Barnestjernen fra Bryggen. Forfatter: Jan Priiskorn Schmidt. Sider: 294. Forlag: Vild Maskine. Udgivelsesår: 2017. Anmeldereksemplar: Vild Maskine ★★★☆☆

Det var en voksenverden, der på ingen måde var gearet til eller tog hensyn til os børn. Det var et pres at skulle kunne sin rolle til punkt og prikke, at skulle spille for hele landets befolkning, og få at vide af en halvstresset instruktør, at man ikke spiller godt nok, at det hele skal laves om”.

En vedkommende og spændende fortælling om livet som Danmarks mest kendte børneskuespiller. Alle der har elsket at se Jans mange film lige fra Sommer i Tyrol til Min søsters børn bør unde sig selv at læse hans erindringer.

Jeg har altid undret mig over, hvad der blev af Jan. Jeg elsker og er vokset op med mange af de gode gamle danske film, som han har medvirket i. Jeg var netop inde i en periode, hvor jeg nød at læse biografier, og derfor var det glædeligt, at Vild Maskine havde lyst til at sende mig Jans bog.

En ung dreng fra arbejderkvarteret på Bryggen i København vokser op og bliver en af Danmarks mest kendte børneskuespillere. Men med berømmelse og anerkendelse i så ung en alder følger også angst og ensomhed. Jan vokser op i filmbranchens glamour og spillede sammen med helt store skuespillere som Dirch Passer og Ghita Nørby, men med berømmelsen fulgte senere også misbrug, der i sidste ende fik Jan til at vende sig helt væk fra medierne. Han ville ikke tale med nogen om sin karriere. Før nu. 45 år efter.

Jan Prisskorn Schmidt vokser op sammen med mor og far på Bryggen, forældrene kom fra dårlige hjem og det påvirkede dem resten af deres liv. Det er i høj grad Jans mor, der skubber Jan i hen mod det at lave film, og i mange år er det hende, der tager dialoger med instruktører og andre, der vil brug Jan i deres film.

Barnestjernen fra Bryggen er en personlig og gribende fortælling om Jans barndom som landskendt skuespiller og en ungdom præget af angst, virkelighedsflugt og bevidsthedsudvidende stoffer. Det er en fortælling om en ung mand, der fik en filmkarriere forærende, og som valgte at vende den ryggen, at gå sine egne veje og tage kampen op med sig selv og omverdenens konstante opmærksomhed.

Bryggen i min barndom i 50’erne var et sted med arbejderkoner, der slæbte manden hjem fra værtshuset for at redde det, der var tilbage af ugelønnen. Der var fulderikker og baggårdsskæbner, og jeg husker det, som om der var evig grå himmel. Det skyldtes sikkert røgen fra de store, beskidte skorstene på alle skibene, der læssede kul og kokosnødder nede på havnen”.

Bogen er et dejligt nostalgisk tilbageblik for alle, der er opvokset med og har elsket Sommer i Tyrol, Flådens friske fyre og Min søsters børn-filmene. Jeg har altid elsket Jan i rollen som Jan, men det er spændende at læse om, hvordan Jan slet ikke havde lyst til at spille skuespil og nærmest blev tvunget ind i det. Også interessant at læse anekdoter om Jans samarbejde med alle de store: Dirch Passer, Ghita Nørby, Axel Strøbye, Ove Sprogøe osv. Og ikke mindst de små hemmeligheder, alt det der skete bag kameraet. Vidste du fx, at i den scene i Sommer i Tyrol, hvor kejser Franz Josef skal sidde og underskrive papirer på den gamle hjuldamper er det i virkeligheden Bo Christensen, der spiller rollen, fordi Peter Malberg lå i sin seng med tømmermænd og brækkede sig, eller at scenen i Min søsters børn, hvor Blop sidder på vejen og biler kører forbi ham, at det rent faktisk var instruktører og crew der kørte forbi i rigtige biler med 40 km i timen, og at det er derfor, Blop græder i alle scenerne i filmen, hvor der er biler i nærheden?

Særligt efter succesen med Sommer i Tyrol i 1964 lå filmverdenen for Jans fødder. Men Jan Priiskorn Schmidt — arbejderdrengen fra Bryggen — var en god skuespiller. Så god, at han overbeviste journalister og pressefolk om, at han elskede at spille skuespil og drømte om en karriere i filmbranchen. Men det var løgn. For det meste hadede Jan det. Han var aldrig blevet spurgt, båret frem af morens ambitioner om et bedre og større liv for sin søn end Bryggen, nåede Jan at medvirke i mere end 45 film, før han som 21-årig trak sig fuldstændig fra spotlyset.

Barnestjernen fra Bryggen er ikke kun en personlig fortælling om en dreng fra Bryggen, det er også et tidsbillede, et stykke Danmarkshisrorie: “Det var en meget spændende tid i midten af 60’erne, hvor der var en hel masse ting, der begyndte at ske, både med os selv og vores omgivelser og også i hele samfundet og verden som helhed. Der ulmede et ungdomsoprør under overfladen, englænderne lavede en masse fantastisk musik, Amerikanerne drog i krig i Vietnam. Alle mødrene på Bryggen var begyndt at gå på arbejde, og det gav lidt flere penge mellem hænderne på folk omkring mig”.

Bogen er oplagt til dig, der elsker at læse biografier om kendte danskere og kulturhistore, fx Susse Wolds Fremkaldt, Preben Kaas ‘Det bli’r vinter og Troels Triers Dobbeltgængeren.