Teateranmeldelse: Min geniale veninde del 1 + 2 maraton i Odense Teater

Forestilling: Min geniale veninde. Hvor: Odense Teater, Teatersalen, Odeon. Spilleperiode: 17. maj – 8. juni 2019. Varighed: Ca. seks timer og 10 min. ★★★★★

Elena Ferrantes mesterværk om det komplicerede venskab mellem de to napolitanere, skomagerens Lila Cerullo og portnerens Elena Greco er blevet til formidabel teaterkunst. Replikkerne er intenst leveret som var det på Napolitansk dialekt og kostumer såvel som kulisser understøtter det fattige Napolikvarter, så det føles som selv at være der.

Odense Teater har for første gang i Danmark præsenteret bestsellerforfatteren og pseudonymet Elena Ferrantes intense portræt af det komplicerede venskab mellem to kvinder i efterkrigstidens Italien. Og det skal vi være glade for! Ferrantes fire Napoli-romaner har læsere over hele verden, er udgivet i over 50 lande, og er senest blevet til succesfuld tv-serie hos HBO. Nu er romanen så også blevet fortolket som teater – og det lykkedes instruktør April de Angelis at forvandle romanens forlæg til fremragende og troværdigt teaterkunst.

I Napoli-romanerne følger vi barndomsveninderne Elena og Lila fra deres opvækst i 1950’ernes fattige og barske Napoli og op gennem voksenlivets udfordringer. Livet trækker dem i to forskellige retninger, meget apropos bind tres titel, Dem som flygter og dem som bliver, men selvom Elena og Lila flere gange er skildt ad, er de alligevel skæbneagtigt forbundne. Vi er med veninderne gennem seks årtier i efterkrigstidens Italien. Her er det kvinderne, der står i centrum, både når det kommer til den seksuelle revolution, mafiaens udvikling og kvinders radikalt ændrede rolle på arbejdsmarkedet. Og gennem det hele er Elena og Lila lige dele konkurrenter, lige dele bedste veninder. De forelsker sig i den samme mand, de konkurrerer om at blive den bedste til at skrive, de får børn samtidig. De følges kort sagt ad gennem hele livet.

Forestillingen er bygget op om to dele, der henholdsvis ligger sig op ad bind 1 og 2 og bind 3 og 4 i bogserien. Man kan enten se Del 1 for sig selv eller Del 2, men man kan også, som jeg gjorde, vælge maratonforestillingen, som ca. varer seks timer, og hvor begge dele bliver vist. Første del varer 2 timer og 40 min. inkl. 15 min. pause, så er der 50 minutters pause, og så er anden del på 2 timer og 40 min inkl. 15 minutters pause. Det lyder voldsomt, men jeg tilslutter mig de andre anmeldere: “Min geniale veninde er både spændende og fængende hele vejen igennem.” Tiden går ufatteligt stærkt, fordi forestillingen, såvel som romanerne, er præget af sceneskift hele tiden, som konstant holder sin læser eller tilskuer fanget.

 

Odense Teater skriver følgende om de to deles handlinger:

DEL 1
”Elena og Lila er skæbneveninder. Det har de været siden de som små ofrede deres yndlingsdukker i Don Achilles kælder, men nu mere end 50 år senere er Lila sporløst forsvundet, og dét sætter Elena på en erindringsrejse tilbage til alle barndomsminderne i 1950’ernes Napoli. De er begge dygtige piger, meget dygtigere end hvad de voksne forventer af to fattige skolepiger, og skolen er for dem et tilflugtssted, hvor de udfordrer hinanden og sammen gør hinanden endnu dygtigere. Men mens Elena får lov til at studere videre af sine forældre, må Lila droppe ud af skolen og tage arbejde i sin fars skomagerforretning. Hun gifter sig med naboforretningens søn, Stefano, og hendes liv synes sat, men da Elena introducerer hende for sin hemmelige forelskelse, barndomsvennen Nino, omvæltes hele Lilas verden og pigernes venskab sættes på en prøve. ”

DEL 2
”Lila er alene med sin lille søn og må hutle sig igennem med dårligt betalte småjobs. Elena gifter sig med Pietro, som får job som professor i Firenze. De får to døtre, men Elena føler sig fortabt i husmoderrollen og hendes forfatterskab går i stå. Lila oplever hvordan Napoli formørkes af den lokale mafia og dens lyssky handel med stoffer. Elena møder Nino igen, forlader sin familie og vender tilbage til Napoli. Lila og Elena er igen tæt på hinanden og får deres yngste døtre samtidig. Livet har endnu mange overraskende hændelser i ærmet til de to kvinder, som må sande at skæbnens veje er uransagelige og at tiden ikke læger alle sår.”

Alle kan se teaterstykket, men jeg synes, at det er en fordel, hvis man har læst bøgerne inden, da der er en del indforståede ting, som måske kan gå tabt for en ikke-bog-læser, også selvom forestillingen holder sig meget tæt til både romanerne og HBO filmatiseringen. Der er kronologisk ikke sprunget i noget og næsten alle scener er med, hvilket jeg glædeligt opdagede. Hele vejen igennem var det imponerende skuespil, ingen taber på noget tidspunkt niveau selv ikke efter seks + timers optræden. De troværdige og autentiske kulisser gjorde også, at jeg næsten fornemmede det fatttige Napoli-kvarter stærkere end i HBOs serie-fortolkning. Odense Teater har i deres teatersal skabt en indbydende og involverende sceneopsægning, hvor to trapper fører op til gange, der går rundt bagom publikum, som er placeret over for hinanden. Publikum involveres også som statister i scenen i boghandlen, hvor først en litteraturkritiker blandt publikum nedsabler Elenas nye roman, og Nino derefter rejser sig op og forsvarer hende. Det var en af de der oplevelser, hvor alt bare gik op i en højere enhed. Dialogerne og kostumerne er også meget genkendelige fra serien, og det er kostumerne, håret og måden tøjet sidder på, der skaber aldersforskellen og viser tiden som går – godt akkompagneret af skuespillernes kropssprog.

Malene Melsens Lila Cerullo og Sarah Bobergs Elena Greco viste så overbevisende modsætningerne og genialiteten i de to veninder. Et mesterværk af en teaterforestilling! Skynd dig ind at se den!

Iscenesættelse Madeleine Røn Juul | Scenografi og kostumer Catia Hauberg Engel. Oversættelse Peter Dupont Weiss | Lysdesign Simon Holmgreen | Lyddesign Kim Malmose. Dramatiker: April de Angelis.

MEDVIRKENDE:
Malene Melsen Lila Cerullo, Sarah Boberg Elena Greco, Thomas Bang Nino Sarratore/Pasquale Peluso, Hanne Hedelund Melina Cappuccio/Maestra Oliviero/ Manuela Solara/Kunstkritiker/Adele Airota/Silvana, hushjælp, Cecilie Gerberg Gigliola Spagnuola som ung/ Lidia Sarratore/Nadia Galiani/Elisa Greco/Dede Airota/, Githa Lehrmann Nunzia Cerullo/Nella Incardo/ Lektor Galiani/Gigliola Spagnuola som ældre, Mette K. Madsen Pinú Carracci/Immacolata Greco/Greco/Elsa Airota/Julia/ Gina(fotograf)/Pinú Carracci/Interviewer, Lars Simonsen Enzo Scanno/Fernando Cerullo/Pietro Airota/Enzo Scanno, Jacob Weble Gennaro Carracci/Rino Cerullo/Blotter/ Michele Solara/Værkfører, Mads Nørby Antonio Cappuccio/Donato Sarratore/ Bruno Soccavo//Advokat/Forlægger, Jeppe Ellegaard Marling Alfonso Carracci/Marcello Solara som ung/Dario, en studerende/Peppe Greco/Alfonso Carracci og Mikkel Bay Mortensen Don Achille Carracci/ Stefano Carracci/Vittorio Greco/Marcello Solara som ældre.