Anmeldelse: Den anden Bennet søster af Janice Harlow

Titel: Den anden Bennet søster. Forfatter: Janice Harlow. Sider: 484. Forlag: DreamLitt og Griffle. Udgivelsesår: 2021. Anmeldereksemplar: DreamLitt og Griffle ★★★★☆

Hvis hun ikke kunne læse, hvad var der så tilbage?”

Har du nogensinde undret dig over Mary Bennet? Den stille, knap så kønne Bennet søster. Ikke den smukke Jane, eller kvikke Lizzy, der får Mr. Darcy, ikke Kitty der løber i hælene på Lydia (og soldater) og Lydia, der løber lige ind i en skandale med Mr. Wickham. Mary. Hende der synger forfærdeligt og bliver bedt om at ‘lade de andre unge kvinder komme til’ af sin far, der afbryder hendes klaverspil, fordi hun ikke får familien til at fremstå godt foran Mr. Darcy og hans snobbede venner. Ja,hende. Nu har hun så fået en hel bog. På knap 500 sider i den danske oversættelse, som udkommer her den 17/6. Jeg blev kontaktet af forlæggeren bag den danske udgivelse, Elin fra Griffle books, og spurgt om jeg ville læse e-bogen, før bogen udkom. Jeg sagde straks ja, da jeg lige var i humør til noget Austen-lignende, og den levede skam også op til de forventninger.

Det er et trist faktum i livet, at hvis en ung kvinde er uheldig nok til at komme til verden i trange kår, bør hun gøre alt, hvad hun kan, for at blive født smuk. At være fattig og smuk er uheldigt nok; at være fattig og ordinær er den hårdeste skæbne, man kan tænke sig”.

Janice Harlow har skrevet en vellykket, romantisk og humoristisk Austen-roman med alle de karakterer, vi elsker at hade. Med den engelske overklasse og alle deres problemer. Replikkerne er meget tro mod Austens univers, og man kan fornemme den uudholdelige Mrs. Bennet, måske hader jeg hende endda endnu mere her.

Den anden Bennett søster foregår før, under og efter handlingen som vi kender den fra Stolthed og fordom. Jeg nød virkelig, at Mary Bennet også er en habil læser, og at der er så meget kærlighed til litteraturen, snak om gode bøger og besøg i Mr. Bennets bibliotek. Det er den helt perfekte roman for en sand bibliofil. Den anden Bennet søster er en udviklingsroman, om en ung, grim ælling, der bliver til en smuk svane. Det er det klassiske eventyr, vi kender det til udødelighed, men vi elsker det alligevel. Historien holder. Den er hyggelig og bestemt skrevet i et sprog der er Austen værdigt. Den perfekte sommerferie-roman.

Hvis jeg skal komme med lidt kritik, så kunne romanen måske godt være 100 sider kortere. Dog vil jeg give en del point for en god romance-suspence. Jeg var vitterligt på sidste side, før jeg fandt ud af, hvem Mary skulle ende op med. Og ja, der var mange bejlere. Også en Mr. Collins, som vi ellers elsker at hade, men som her i Den anden Bennet søster er portrætteret en del mere flatterende, og vi holder faktisk lidt af ham. Jeg forestillede mig dog også, at karakteren lignede Matthew Crawley fra Downton Abbey – det hjalp en del.

Hvis man elsker Stolthed og fordom så skal man læse Den anden Bennet søster.