Agnes Henningsen Festivalen // Anexet ved Lundsgaard Gods

Jeg har sådan glædet mig til at fortælle om den kommende Agnes Henningsen Festival, der meget fortjent hædrer forfatteren Agnes Henningsen, og dermed også giver hende den opmærksomhed, som hun fortjener. Og så glæder det mig selvfølgelig endnu mere, at festivalen faktisk finder sted på Fyn. Mange litterære events foregår ofte i København, så det er dejligt når litteraturen bliver formidlet på Fyn også, og ikke kun af rent praktiske grunde for mit vedkommende. Festivalen markerer 150-året for Agnes Henningsens fødsel, og det er da også oplagt, at Gyldendal samme år genudgiver hendes første to erindringsværk Let gang på jorden og Letsindighedens gave. 

De fleste kender måske særligt Agnes Henningsen som mor til lampedesigner Poul Henningsen, men Agnes fortjener at træde ud af den skygge. Som forfatter stod hun forrest, når det kom til kvindens ret til et erotisk eksperimenterende og erfaringsrigt liv, og hun søgte selv at leve sådan. Det var hendes drøm, at det erotisk frie liv kunne forenes med kvindens andre livsbehov — som mor og hustru. Et tema der ikke er svært at overse i hendes værker.

Agnes Henningsens forfatterskab er stort, mest kendt er hun nok for sine otte bind erindringer: Let Gang paa Jorden (1941), Letsindighedens Gave (1943), Byen erobret(1945), Kærlighedssynder (1947), Dødsfjende-Hjertenskær (1949), Jeg er Levemand(1951), Den rige Fugl (1953) og Skygger over Vejen (1955). Agnes Henningsen debuterede allerede som forfatter i 1891 med nogle noveller, som hun med Herman Bangs hjælp fik trykt i avisen København. Agnes Henningsen var en foregangskvinde, forud for sin tid. Hun har kæmpet en modig og banebrydende kønspolitiske kamp for seksuel frihed, men er også almengyldig interessant med sin sans for konventionerne og hykleriets begrænsninger, en tone der skinner igennem hele forfatterskabet.

Agnes Henningsen Festivalen finder sted ved Anexet ved Lundsgaard Gods, hvor Agnes Henningsen selv boede som barn sammen med sin far og søstre. Her var faren forvalter, indtil Agnes fyldte 15 år.

Om Agnes Henningsen festivalen

Med litteratur, musik, samtaler, mad og kunst fejrer vi den frie kvinde til Agnes Henningsen Festivalen – en ny kulturfestival i Kerteminde i avlsgården, som blev bygget til Agnes Henningsens far, og hvor hun tilbragte en del af sine ungdomsår. 
Rettighedsforkæmper og samfundsdebattør Agnes Henningsen, satte i sit markante forfatterskab fokus på kvindens ret til at råde over egen krop og livlangt forud for sin tid.
På samme tid sanselig romantiker og egenrådig provokatør. En normbrydende  forfatter med et vigtigt budskab – både dengang og nu. 
En række markante forfattere, musikere og kunstnere giver deres blik på Agnes Henningsen. Der vil bl.a. være mulighed for at opleve avlsgården bygget til Agnes Henningsens far, under samtalesaloner ved Nadja Pass og ved en kulinarisk, kunstnerisk og sanselig rejse gennem et måltid i tre akter ved Mette Martinussen og tre stjernekokke. 

Hvornår? 16.-18. november

Hvor? Anexet ved Lundsgaard Gods, Kerteminde

Læs meget mere om festivalen HER. Og se programmet HER.


Jeg deltager kun om lørdagen, men glæder mig især til at høre Suzanne Brøgger og Hans Hertel tale om, hvad det betyder at være en fri kvinde og på forholdet mellem Agnes Henningsen og hendes søn Poul Henningsen. Pia Juul, der har skrevet efterord til den nye genudgivelse på Gyldendal, og som også arbejder på en genskrivning af netop Agnes Henningsen erindringer med titlen “Let gang og lidt til” på forlaget Arena, besøger også festivalen om lørdagen, og fortæller om arbejdet med bogen, om sit forhold til Agnes Henningsen og læser op af udvalgte passager. Sidst men ikke mindst glæder jeg mig til at høre min tidligere professor i litterær analyse fra Syddansk Universitet, Lise Præstgaard Andersen, der vil fortælle om, hvordan Agnes Henningsen bar sig ad med at fortælle om begivenheder og personer på en måde, så vi får indtryk  af et vellykket livseksperiment, når det øvrige forfatterskab har en langt mørkere tone, og med særligt fokus på erindringerne og Georg Brandes’ rolle heri.

 

Note: Indlægget her er REKLAME, da jeg som tak for at formidle festivalens formål har modtaget billetter til at deltage. Intentionen er dog helt min egen. Ligeså ordene og begejstringen.