I sidste weekend var jeg for første gang deltager ved årets internationale litteraturfestival Louisiana Literature. Festivalen afholdes som altid i det smukke Louisiana Museum of Modern Art, beliggende i Humlebæk, Nordsjælland og med udsigt til flotte skulpturer og Nivå bugt. I år var jeg så heldig at modtage presseadgang, og jeg begav mig derfor spændt afsted mod København fredag morgen. Mit fuldtidsarbejde tillod mig kun en enkelt fridag, og grundet en masse travlhed valgte jeg så at deltage fredag og søndag, der efter min mening også var nogle af de mest spændende dage. Jeg nåede ikke at høre Suzanne Brøgger og Jørgen Leth afslutte festivalen om søndagen, men jeg nåede så meget andet: bogsigneringer, bogkøb, frokost i caféteriet med udsigt til havet, interessante oplæsninger, vigtige debatter om feminisme, etik og moral, forunderlige performances, skræmmende og gribende kunstudstillinger og en draugth beer i solen. Højdepunktet var helt klart, da jeg hørte norske Vigdis Hjorth i Koncertsalen i samtale med Klaus Rothstein. Jeg har, som mange andre, fulgt særlig meget med i debatten og virakken omkring Hjorths udgivelse Arv og miljø, en (måske) selvbiografisk roman om arvestridigheder og fortiet incest. Der kommer et seperat blogindlæg om netop dette interview senere også. I mellemtiden kan I læse min anmeldelse af romanen lige HER.
Generelt havde jeg nogle skønne dage på Louisiana, omend jeg har et par gode råd til selve afviklingen: de mest populære interviews bør ikke ligge som de første (Vigdis Hjorth om søndagen lå kl. 12.00, og der var ret lang kø bare for at komme ind på museet allerede kl. 11). Koncertsalen: den er for lille. Chris Kraus trak så mange mennesker, vi kunne ikke få billetter til Koncertsalen, og vi kunne ikke engang se livestreaming ude i parken, da skærmen var meget lille (teltet ligeså), og så måtte vi nøjes med bare at lytte. Det kan muligvis også have noget at gøre med dygtige Emma Holten, som jeg er sikker på mange andre også kom for at se. Parkscenen: det telt er også for lille. Der var fyldt til næsten alt, hvad jeg overværede i løbet af de to dage, og selvom der var gode siddepladser på trapperne og græsset, hvor man ovenikøbet kunne nyde synet ud over Øresund, så ville det unægteligt have været skønt, hvis teltet var trukket lidt mere tilbage/åbnet mere op. Så ville alle os, der ikke fik plads inde i teltet have kunne set forfatterne. Jeg er godt klar over, at teltet også er der ift. vejrmæssige udfordringer, men solen skinnede fra en skyfri himmel om fredagen, så der burde man have fjernet noget af “taget”. Til trods for disse småting, så var alt andet virkelig i orden. Skønne omgivelser, skarp programlægning, rimelige priser i cafeteriet og super lækker mad. Kan også varmt anbefale museets draugth beer og deres varm kakao med flødeskum, der er en af de bedste jeg nogensinde har fået.
Som altid, når jeg er til bogmesser eller litteraturfestivaler, har jeg hjemmefra et tætpakket program med mange ting, jeg bare må og skal se. Virkeligheden er ofte en anden, når jeg så ankommer. Derfor nåede jeg fx ikke at høre eller se Colson Whitehead, Paul Auster eller Svetlana Aleksijevitj. Chris Kraus og Emma Holten var også et big must-experience på min liste, men jeg kom alt for sent om fredagen og nåede ikke at få billetter til Koncertsalen. Dog fandt jeg mig en plads ude i parken foran en skærm, der transmitterede direkte fra salen og kunne således slå mig ned på et tæppe sammen med min veninde og en kold hvedeøl lige i solen, hvorfra vi lyttede til Chris Kraus og Emma Holtens vigtige snak om feminisme, conceptual art, realistisk og politisk kunst, self-spectatoring, normcore og individualitet. Næste år må jeg bestræbe mig lidt bedre på at nå de ting, jeg gerne vil, men nu var jeg jo også Louisiana Literature debutant. Jeg er så glad for, at jeg var en del af denne skønne litteraturfestival, der åbnede mine øjne for nye, spændende, internationale forfattere, som jeg ikke kendte til, og perspektiver på vores verden, samfund og den måde, hvorpå vi er sammen med hinanden i det.
Her er lidt billeder fra mine dage derude. I blandt dem er også en del billeder taget af den dygtige fotograf Klaus Holsting. Jeg fik desværre ikke altid mulighed for at tage lige gode billeder, og derfor deler jeg nogle af Holstings billeder også, så I får en fornemmelse af stemningen derude.
Emma Holten interviewer Chris Kraus
Fotograf: Klaus Holsting
Ægteparret Siri Hustvedt og Paul Auster i samtale
Fotograf: Klaus Holsting
To legender: Jørgen Leth og Suzanne Brøgger
Fotograf: Klaus Holsting
Eduouard Louis og Colson Whitehead
Fotograf: Klaus Holsting
Naja Marie Aidt læser op af sin gribende roman
Fotograf: Klaus Holsting
Svetlana Aleksijevitj i samtale med Carsten Jensen
Fotograf: Klaus Holsting
Vigdis Hjorth interviewes af Klaus Rothstein
Min smukke veninde Tea lytter og fordyber sig
Vigdis Hjorth signerer sin prisbelønnede roman
Den smukke udsigt over Øresund
Venter på at høre spændende forfattere
En glad bogblogger
Hjemme i Odense igen
Vi ses igen til næste år!
[…] men det er muligvis fordi jeg i august besøgte Louisiana Literature (læs min reportage derfra HER), der virkelig havde stablet et skarpt internationalt stjerneprogram på […]