Anmeldelse: Min bedste ven, Trude af Elvira Fragola

Titel: Min bedste ven, Trude. Forfatter: Elvira Fragola. Sider: 146. Forlag: Turbine. Udgivelsesår: 2020. Anmeldereksemplar: Turbine ★★★★☆

“Majsolen bager dejligt og gør hestene helt gyldne. Svalerne flyver arbejdsomt frem og tilbage mellem deres reder i stalden og frugttræerne, som omkranser Lillely. Johanne er gået ud i folden for at tjekke hestenes drikkekar for rent vand, og pigerne strigler hestene og småsnakker”.

Min bedste ven, Trude er den mest fantastiske og hyggelige hestebog, fyldt med kærlighed, venskab og som altid hos Fragola; et vigtigt budskab til børn.

Ikke siden jeg som barn ventede spændt på den nye udgave af hestebladet Wendy, har jeg været så begejstret for en fortælling til børn om heste og alt magien, der omgærder dem. Og forfatteren ved, hvad hun taler om. Elvira Fragola har for nyligt bosat sig på gården Højly på Bornholm, hvor hun i den grad udlever det, hun skriver. Nemlig ro, idyl, natur og livet med dyr. Der er virkelig plads til fordybelse og at gå i ét med omgivelserne. Præcis som vi har set det i Mumleby-bøgerne.

Min bedste ven, Trude handler om Alma, hvis største ønske er at begynde til ridning. Men det hårde og konkurrenceprægede miljø på rideskolen er ikke noget for hende. Heldigvis møder hun Johanne, som bor på en gård og har tre heste. Dem må Alma gerne besøge! Alma synes, der er helt fantastisk ude ved Johanne og hendes søde ponyer. Og en dag skal Johanne hente en ny pony. Den hedder Trude, og det er kærlighed ved første blik. Ud over den hjertevarme historie om Alma og Trude byder bogen også på tips til at flette hestenes maner, opskrifter på hestebolsjer og meget andet, som vi kender det fra Elvira Fragolas bøger om børnene fra Mumleby.

Jeg var virkelig godt underholdt hele vejen, og jeg er stadig vild med Fragolas stilsikre illustrationer og evnen for at fortælle i børnehøjde, men så det samtidig er spændende for den voksne. Anbefales både til højtlæsning for hele familien eller til børn fra otte år og opefter.