Skattesagen: hvorfor bogbloggere ikke bør beskattes for deres frivillige ikke-kommercielle formidling af litteraturen

Skattestyrelsen har i starten af det nye år revideret en regel omkring beskatning af gaver / herunder anmeldereksemplarer. Det betyder i praksis, at der i dag skal betales skat af anmeldereksemplarerernes markedsværdi (mellem 250-350 Kr).

Problemet er bare, at alle anmeldereksemplarer bliver stemplet: “må ikke videresælges”, og dermed er markedsværdien altså lige med nul allerede det minut bogen har forladt forlaget. Jeg kender i øvrigt heller ingen bogbloggere, der sælger deres anmeldereksemplarer videre og tjener penge på det.

Vi som bogbloggere er utilfredse. Ikke fordi vi vil snyde eller ikke vil betale skat som alle influencere og bloggere skal, men fordi vi synes vores nichebranche med rette ikke kan sammenlignes 1:1 med almindelige kommercielle bloggere og influencere.

Det er vi fordi:

1) mig bekendt er der ingen bogbloggere som bliver lønnet for det arbejde de laver: altså læsning, interviews, redaktion, skrive anmeldelser, photoshoot, billedredigering, contentproduktion og jeg kunne blive ved.

2) vi er ikke-kommercielle litteraturformidlere, og det er derfor vi anmelder bøger. Ikke for at tjene penge eller fylde bogreolerne op. Vi formidler bøger, frivilligt, og bruger mange timer på det dagligt, i en højere sags tjeneste: at formidle bred og smal litteratur dér, hvor læserne er. På blogs og sociale medier. Ikke i avisernes spaltepladser, der bliver snævret ind og ikke giver plads til dialog omkring litteraturen.

3) vores formidling af litteratur handler om fælleskab og læseglæde, jovist det kan godt være der bliver købt bøger, fordi vi bogbloggere omtaler og anmelder dem, men det er ikke formålet med vores formidling: altså direkte salg. Og det er heller ikke den aftale, vi indgår med forlagene. Jeg er aldrig blevet bedt om at vise tal eller statistikker eller linke direkte til boghandlerne. 

KONSEKVENSEN af de nye skatteregler kommer ikke kun til at gå ud over os bogbloggere. Vi overlever nok med kun at anmelde det halve eller en tredjedel af de bøger vi plejer, men læserne og forfatterne (og forlagene, særligt de små mikroforlag) kommer til at betale prisen. Nemlig dén, at den online litteraturformidling bliver mere snæver. At der ikke bliver plads til ligeså mange debutanter, selvudgivere, novellesamlinger, børnebøger og grafiske romaner. At vi må sige nej til mange af de bøger, som vi måske ikke selv ville købe / vælge hvis ikke vi blev kontaktet direkte og fik stillet et anmeldereksemplar til rådighed.

REKLAME-ELLER EJ. De nye skatteregler er i øvrigt helt ude af trit med de hidtige regler fra Forbrugerombudsmanden, der omhandler, hvordan vi bogbloggere skal markere reklame på vores kanaler. Det har hidtil heddet sig, at vi skulle markere bøger (tilsendte anmeldereksemplarer) som REKLAME, hvis vi kun omtaler dem. Dvs. viser dem frem uden at have læst og anmeldt, men at vi kunne undlade REKLAME-markering og nøjes med at skrive ANMELDEREKSEMPLAR, hvis det var en konkret anmeldelse.

For nyligt fik en anden bogblogger et skriftlig svar fra skat, som desværre kun forvirrer mere, end det gavner. Jeg hæfter mig især ved nedenstående. I bund og grund mener jeg ikke, at man bør skulle budgettere, lave regnskab, indberette skat på frivilligt ikke-kommercielt arbejde, hvor man ikke tjener penge. Jeg har ALDRIG tjent penge på en anmeldelse. Det virker helt ude af proportioner, at det pludselig skal være en udgift for os at formidle litteratur.

Vi betaler gerne skat af gaver såsom totebags, teposer, plakater, bogstøtter og hvad vi ellers modtager af smågaver i forbindelse med bogudgivelser. Men det hænger simpelthen ikke sammen for vores ikke-kommercielle ulønnede branche, når vi pludselig skal betale for at lave frivilligt arbejde.

Det dræber læseglæden, og det er skadende for litteraturen. Vi er bogbloggere med et højere formål. Det er ikke for at tjene penge. I så fald havde jeg nok valgt at blive fashion, bolig eller mor-blogger. 

Flere links om sagen:

https://www.altinget.dk/soeg/bogblogger/artikel/bogblogger-ny-urimelig-praksis-fra-skat-kan-aflive-bogfora

https://bogmarkedet.dk/artikel/kommentar-skats-nye-h%C3%A5rde-linje-vil-betyde-f%C3%A6rre-boganmeldelser

https://www.bt.dk/kendte/sara-blaedel-aergrer-sig-jeg-kan-naesten-ikke-saette-ord-paa-det

https://politiken.dk/kultur/art8104157/De-popul%C3%A6re-bogbloggere-kan-ikke-l%C3%A6ngere-frit-f%C3%A5-anmelder-eksemplarer

https://www.bt.dk/debat/lars-loekke-flere-boeger-faerre-slagord

https://bogmarkedet.dk/artikel/lars-l%C3%B8kke-g%C3%A5r-ind-i-sagen-om-beskatning-af-bogbloggere

https://danskforfatterforening.dk/blog/foreningen-mener-drop-beskatning-af-anmeldereksemplarer/

https://heartbeats.dk/danske-boganmeldere-er-frustrerede-skal-betale-skat-for-at-lave-gratis-arbejde/

https://bogmarkedet.dk/artikel/kommentar-nye-skatteregler-vil-skabe-sk%C3%A6vvridning-i-dansk-kultur

Radio 4 med programmet: KVINDEKAMP SOM GODNAT-LÆSNING, KULTURKRITIKERE VERSUS BLOGGERE OG MELODI GRAND PRIX. Hvori Line Rosenvinge, formand for Forenede kritikere, er det synd for forbrugerne (læserne), for kunsten og for kunstneren, at alle vi kultur- og bogbloggere udvander markedet. Fordi de etablerede, professionelle og lønnede kritikere får sværere ved at arbejde. Den er jeg med på. Men så kunne nogle af de større medier ansætte nogle af os, eller tænke nyt og anderledes og hjælpe deres egne ansatte kritikere. Fx betale dem højere. Eller prioritere mere spalteplads til litteraturen. Også den smalle, og den meget brede. Vi udkonkurrerer ikke de profesionelle kritikere, jeg ser os som et vigtigt supplement til kulturkritikken herhjemme. Som nogle der bidrager positivt med at omtale litteratur.

Fagligheden er også høj blandt bogbloggere, og der sidder også fagligt højtuddannede bag nogle af vores blogs. Men er man bedre fordi man er mag. art. og blogger på Børsen fremfor at være cand.mag. og blogge på litfix.dk?

Og igen en stor tak til både forfatter Anne Mette Kirk og Søren Anker Madsen fra Lindhardt & Ringhof som i programmet slår fast, at vi bogbloggere har vores berettigelse, vores faglighed, vores kritiske sans, og at vi er vigtige for litteraturen.