Anmeldelse: Grundvold af Rachel Röst

Titel: Grundvold. Forfatter: Rachel Röst. Sider: 398. Forlag: Gyldendal. Udgivelsesår: 2021. Anmeldereksemplar: Gyldendal ★★★☆☆

“Hjemmet er grundvolden for alt godt. Grunden til Guds rige, til retfærdighed, til fremgang, til udvikling, til evigt liv og evig vækst i Guds rige lægges i det guddommeligt indstiftede hjem.”

Stærk debutroman om at vokse op i i en mormonfamilie i Urbanplanen præget af social kontrol udøvet af den religiøse og fanatiske patriark.

Rebecca lever i Urbanplanen i en mormonfamilie sammen med sin mor, far og to søstre. Hverdagen er præget af farens kritik, prædikener, foragt og begær og en mor, der konstant er overmedicineret og ikke formår at vise sine døtre den omsorg, de desperat higer efter. Familieaftenerne er en lang prædiken fra faren og advarsler om, at hans døtre skal passe på og vogte sig: “Gud havde gennem sine profeter bestemt, at det skulle være sådan, for familien var samfundets kerne og grundvolden i både det jordiske og evige liv. Nu truede onde kræfter i hjemmet som aldrig før, mindede far os ofte om”. Faren dikterer familiens levevis og opdrager med strenghed. Han bestemmer, hvad døtrene skal spise, hvor meget, hvad de skal have på af tøj, og hvordan de må røre sig selv. Langsomt bliver hjemmet et fængsel for Rebecca. Hvor hun langsomt bliver mast og forsvinder. For Rebecca bliver det bøgerne der redder hende. Allerede som ung pige er højdepunktet at gå med sin mor på biblioteket. “Jeg lod fingrene glide hen over bogryggene, trak bøger ud, studerede forsider og læste bagsidetekster. Da mor fandt mig igen, havde jeg favnen fuld af fortællinger”.

Romanens hovedperson Rebecca deler ikke kun begejstringen for bøger med sin forfatter. Rachel Röst voksede også selv op i en mormonfamilie præget af social kontrol, og fandt sin vej ud og væk gennem litteraturen. Röst er cand.mag. i Litteraturvidenskab og er stifter og formand for foreningen LÆS FOR LIVET, som støtter og udvikler udsatte børn og unges læsning ved at samle ind og etablere biblioteker på blandt andet asylcentre og børnehjem. Og har man først læst Grundvold, så er det ikke svært at forstå, hvorfor Röst har viet sit liv til at hjælpe børn og unge ud af barske forhold ved at give dem en livlinje gennem litteraturen.

Grundvold er en barsk, vedkommende og modig debutroman. Röst er velskrivende og forstår at krænge sig ind under huden på sin læser. Jeg kunne dog godt have ønsket mig at have læst mere om, hvordan litteraturen reddede Rebecca. Hvordan hun fandt vej ud af familien, og senere den hårde tid alene, da hun har brudt med familien (som jeg ikke vil afsløre for meget om).

Rachel Röst skriver sig med sin debutroman Grundvold ind i samme stærke tradition af vedkommende socialrealistiske erindringsromaner som Planen af Morten Pape, Den der lever stille af Leonora Christina Skov, Glasslottet af Jeanette Walls og Oplyst af Tara Westover.