Titel: Klubben. Forfatter: Matilda Gustavsson. Sider: 300. Forlag: Harper Collins Nordic DK. Udgivelsesår: 2020. Anmeldereksemplar: Harper Collins Nordic DK ★★★★☆
“Bagefter tænkte jeg meget på, at jeg for første gang havde haft sex med en gift mand og dermed havde svigtet Katarina, som jeg beundrede på afstand og rigtig godt kunne lide. Jeg ville gøre det ugjort. Samtidig havde jeg betalt for min finhed og min baggrund, og episoden føltes som et stempel. Den slags, man får på indersiden af håndleddet, når man bliver lukket ind på en natklub”.
Jeg ved ikke, hvorfor jeg lige i rap har læst to bøger om voldtægt, overgreb og ældre mænd og unge piger. Men det har jeg nu engang. Og sikke vilde bøger. Den ene fuldstændig sand, den anden fiktion. Men begge lige modige og vigtige. Jeg havde set en anden fellow bogblogger anbefale Klubben af Matilda Gustavsson og måtte straks have fat i den. Jeg fulgte med forargelse også skandalen omkring Det Svenske Akadami og Nobelprisen, da en af de mangeårige medlemmers mand, en markant kulturprofil i Stockholm, blev anklaget og dømt for voldtægt og overgreb på en række kvinder.
Dét, der satte det hele igang, var Dagens Nyheter-journalisten Matilda Gustavsson, og nu har hun så nedfældet hele forløbet. Fra de første spæde telefonsamtaler med ofrene, til offentliggørelsen af artiklen, retssager og alt det der fulgte. Bogen er som en hæsblæsende thriller, et must-read for alle, der interesserer sig for litteratur og kultur. Til alle, der har interesse i metoo-bevægelsen og konsekvenserne den bragte med sig.
Forlagets beskrivelse: I årtier havde han været omgivet af rygter om misbrug – den velkendte kulturprofil, hvis prestigefyldte klub tiltrak medlemmer af det Svenske Akademi, og hvor kunst både blev født og døde. Den 21. november 2017 blev journalist Matilda Gustavssons rapport om den kulturelle profil offentliggjort i Dagens Nyheter, hvor atten kvinder vidnede om voldtægt, trusler og chikane. Det lancerede en kæde af begivenheder, der ville få en af verdens mest rigeste kulturinstitutioner til at gå i knæ. I Klubben uddyber Matilda Gustavsson sin undersøgelse af den kulturelle verdens magt og hvor langt man kan gå i kunstens navn. Hun skriver om tiden omkring udgivelsen – i kølvandet på, at den kulturelle profil er (for?)dømt for voldtægt, og om modsigelserne inden for akademiet. Inspireret af #Metoo-bevægelsen offentliggjorde Matilda Gustavsson i november 2017 flere afgørende artikler om seksuelle overgreb begået af »Kulturprofilen«, der havde tilknytning til Det Svenske Akademi. Artiklen førte til en advokatundersøgelse foranlediget af Det Svenske Akademi og efterfølgende politianmeldelse af kulturprofilen, Jean-Claude Arnault. Han blev siden idømt to et halvt års fængsel for to voldtægter. Afsløringerne førte også til intern uenighed og mandefald i Det Svenske Akademi, der endte med ikke at uddele en Nobelpris i litteratur i 2018. For sin afdækning af sagen fik Matilda Gustavsson Sveriges Cavling-pris, Store Journalistpriset.”
Bogen er et skræmmende vidnesbyrd. Ikke kun over, hvordan magt kan skade, hvordan en mand voldtager kvinder, men også om, hvordan andre mænd, og sågar kvinder, dækker over det. Hvordan det moralske kodeks er fuldstændig skudt i sænk, begravet i en ældgammel institution og krydret med traditioner, grådighed og grænseløs ambition. Læs fx Horace Engdahls sammenligning ad Akademiet som en religiøs kreds: “Det Svenske Akademi er ikke et embedsværk, det er en sammenslutning af udvalgte. Vi er sat til at værne om den hellige lov. Hos nogle flakker den en gang imellem. Men hos andre brænder den klart, og det må man erkende. Ja, der er, og der skal være, en gammel ligestilling mellem medlemmerne. Men det er altid sådan, at der er nogle, hos hvem den hellige lov er særlig stærk. Og i lykkelige perioder har man ligefrem at gøre med litterær genialitet.”
Klubben er en virkelig vild og vigtig roman, som jeg på det varmeste anbefaler.