Anmeldelse: Før sidste akt af Lasse Holm

Titel: Før sidste akt. Forfatter: Lasse Holm. Sider: 420. Forlag: Politikens Forlag. Udgivelsesår: 2021. Anmeldereksemplar: Politikens Forlag ★★★☆☆

Hun halvløber over Kongens Nytorv, mens ånden slår hende om ansigtet, og fortsætter ned gennem Store Kongensgade. Hun snor sig ind og ud mellem fodgængere, vogne og kærrer. Skærslibere, der falbyder deres tjenester med rustne stemmer. Gademusikanter, som spiller brudstykker af kendte melodier på violiner eller spilledåser. Hosekræmmere med hjemmestrikkede strømper til salg på små stativer. Tiggere med klirrende mønter i skålene.”

Lasse Holm, der er kendt for sin populære Vikinge-trilogi, har begået en dramatisk og solid historisk krimi, sat i Guldalderens København og med store personligheder som Johan Ludvig Heiberg, Thomasine Gyllembourg, Adam Oehlenschläger og Knud Lyhne Rahbek. 

Guldalderen i Danmark beskriver tiden fra starten af 1800-tallet, hvor landet stod dårligt økonomisk og politisk, men hvor kunsten blomstrede. Nogle af de begivenheder som betegnede perioden fra ca. 1800-1864 var Treårskrigen, enevældens ophør, vedtagelsen af Grundloven i 1849, koleraudbruddet i København i 1853 og voldenes fald, som medførte, at København udvidede indre by. Samtidig blomstrede den danske kultur, særligt inden for forskning, litteratur, billedkunst og musik. Det er i denne setting, at Lasse Holm har placeret vores tre hovedpersoner: Vægteren Jørn Hansen, som ser alt om natten men ikke selv er en af Guds Bedste Børn, digteren Johan Ludvig Heiberg, der skriver stykker til Det Kongelige Teater og jagter sin muse, og ikke mindst den unge jomfru Johanne Luise Pätges, som er datter af fattige tyske immigranter, men også danserinde og skuespiller ved Det Kongelige Teaters balletkompagni.

Forlaget skriver om bogen: Da Johanne Luises mentor og beundrer, Johan Gebhard Harboe, findes myrdet om morgenen den 21. marts 1829, tror politiet fejlagtigt, at der er tale om selvmord. Kun Jern-Hansen ved bedre, men af personlige grunde holder han forbrydelsen hemmelig. Hans tøven får uoverskuelige konsekvenser for dem alle tre.

Jeg var godt underholdt fra starten. Lasse Holm er som altid velskrivende, og formår at indfange miljøer og tidsperioder, så man føler, man selv er der. Kunne mærke Købehavns mørke himmel og lugte de stinkende gader. Og som litterat og bibliofil, var det intet mindre end fantastisk at møde store, litterære personligheder i denne spændingsroman. Lasse Holm har skabt en historisk krimi med et dramatisk og troværdigt portræt af samfund og skæbner i 1800-tallets København. Hvis du har læst Lasse Holms Vikinge-trilogi, vil du også være godt underholdt her. Tematisk og tidsmæssigt minder den også om Mordet på en havfrue af Thomas Rydahl og A. J. Kazinski.

Foruden et krimiplot, er romanen også en skildring af kvindeliv – på godt og ondt. I en tid, hvor kvinder ikke skal høres eller ses, med mindre de står på et bordel eller balletten, skiller Johanne Luise sig ud. Hun kæmper for sit, og sin mors ret. Det er forfriskende. Samtidig skildrer Holm også en stærk kærlighedshistorie, mellem digteren Johan Ludvig og Johanne Luise. Bemærk også lige, hvordan deres navne passer nærmest skæbneagtigt sammen. Den skarpe læser vil vide, at Johanne Luise i litteraturhistorien primært er kendt som Johanne Luise Heiberg, men derfor er det stadig rørende at læse, hvordan de to må gå så meget igennem, før de ender sammen: “Han tror, uden at være sikker, at han altid har elsket hende, men at kærligheden har ændret karakter. Hans følelser har vendt sig fra platonisk venskab, til den storm, der nu raser i ham.. hans følelser er smukke og rene – det er en af de få ting – han ikke tvivler om – og den eufori, han føler i hendes nærvær, vil han nødigt miste”.