Nye regler: sådan vil jeg anmelde og formidle litteratur fremover

Åh, jeg kan ikke leve i fornægtelse længere. Det strider mod hele bloggens koncept, at formidle litteratur ærligt og oprigtigt, men jeg er nødt til at sætte mærkater på mine anmeldelser, opslag og posts, for ellers kommer bloggerpolitiet (Forbrugerombudsmanden) efter mig.

Hele idéen med Litfix er, og har hele tiden været, at formidle litteratur, give mine læsere et dagligt fix af litteratur, og forhåbentlig inspirere dem til flere gode læseoplevelser. Og det er stadig meningen med bloggen. MEN! Bloggen her fungerer primært, fordi forlag og samarbejdspartnere sender mig bøger, som jeg kan anmelde, og selvom jeg lidt har mistet sansen for en bogs værdi, fordi de kommer næsten dagligt med posten, og fordi min lejlighed bugner af dem, har jeg måske også glemt, at bøgerne faktisk ofte er mellem 2-400 kr. værd. Jeg har tidligere kaldt dem “gaver” eller “anmeldereksemplarer”, men jvf. nye regler fra Forbrugerombudsmanden, så skal vi som kultur/litteraturformidlere/bloggere, markere, når der er taler om gaver eller anmeldereksemplarer fra forlagene, og det med ordet, jeg bestemt ikke kan lide: REKLAME. Reglerne er lidt utydelige, særligt for os bogbloggere, da vi jo er nødt til at have bogen, eller se teaterstykket eller filmen, før vi kan anmelde “produktet”. Derfor behøver vi ikke skrive REKLAME, når vi anmelder en bog, altså vi kan fortsætte med at skrive Anmeldereksemplar fra Forlaget øverst i vores anmeldelser, MEN vi skal derimod markere det som REKLAME, når vi omtaler en eller flere bøger på bloggen, Instagram eller Facebook, som vi måske ikke anmelder i første omgang, men bare omtaler/reklamerer for. Så derfor, kære følgere, vil mange af mine posts fremover nok have mærkatet REKLAME på sig. Det er dog vigtigt for mig at understrege, at det IKKE betyder, at jeg er blevet BETALT for at omtale eller anmelde en bog POSITIVT. Jeg modtager kun bøgerne som præmis for en ærlig anmeldelse, og jeg har flere eksempler på, at jeg har givet bøger 3 eller mindre antal stjerner, men som I nok har opdaget, er jeg for det meste af tiden positiv over for de bøger jeg anmelder, det er dog bare af den simple grund, at jeg oftest læser bøger inden for genrer, som jeg kan lide i forvejen, og derfor bliver jeg mindre skuffet/negativt stemt over for bøgerne.

Jeg håber, at det ikke skræmmer jer væk, at mine opslag fremover vil være markeret med REKLAME, og at I husker på, at alt mit arbejde med bloggen her er FRIVILLIGT og ULØNNET. Det eneste jeg har fået penge for ifbm. Litfix er mine foredrag om Tove Ditlevsen. Jeg tjener mine penge i Dagens Bog // Tikko 🙂

Hvis du selv er (bog)blogger og interesseret i reglerne er her sidste nyt fra Forbrugerombudsmanden, i et svar til en af mine medbloggere, Lars Poulsen:

Tak for din henvendelse af 31. august 2018 om markering af boganmeldelser.

Det fremgår af markedsføringslovens § 6, stk. 4, at ”En erhvervsdrivende skal klart oplyse den kommercielle hensigt med enhver form for handelspraksis, herunder reklame[…]”.

Hvis du har en blog, hvor du anmelder bøger, og du har fået en af de bøger gratis, som du anmelder, kan du skrive i toppen af anmeldelsen af bogen ”anmeldereksemplar modtaget fra [virksomhedens navn]”.

Hvis du har fået betaling eller andre fordele for at skrive om en bog, vil din omtale være reklame, der tydeligt skal markeres som reklame, fx med markeringen “reklame”.

Forbrugerombudsmanden anser derimod ikke en kulturanmelders anmeldelser af bøger, film, musik, kunst eller teater for reklame, hvis kulturanmelderen kun får det, som er nødvendigt for at lave anmeldelsen. Der er tradition for kritiske kulturanmeldelser i de trykte medier, og det er ikke mediet i sig selv, der er afgørende for, om der er kommercielle hensigter bag en omtale.

I Forbrugerombudsmandens vurdering af om man er en kulturanmelder, sådan at ens anmeldelser ikke skal markeres efter markedsføringslovens § 6, stk. 4, lægger vi bl.a. vægt på, om de pågældende anmeldelser i ikke ubetydeligt omfang kan være til ugunst for forlaget.

Vi skal understrege, at det i sidste ende er domstolene, der afgør, om markedsføringslovens § 6, stk. 4, er iagttaget.

Følg og like liftix

4 Replies to “Nye regler: sådan vil jeg anmelde og formidle litteratur fremover”

  1. Rigtig fint indlæg, for åh jeg bliver så forvirret af de nye regler. Faktisk er jeg begyndt at skrive “reklame” hver eneste gang der er tale om en bog jeg har modtaget, men som jeg forstår det på din udlægning, så behøver vi det ikke i selve anmeldelsen, men i alle andre omtaler af bogen både på bloggen og sociale medier skal det med?

    Godt vi i det mindste kan sparre om det, men jeg synes virkelig det er en god ide at du har skrevet det her indlæg, for der er sikkert mange udenforstående, der ikke kender de regler, vi skal følge.

    1. Ja præcis. Det er sådan, at jeg har forstået det, og som jeg gør nu her. Ja, det var også det jeg tænkte. Og så for at give læsere her på bloggen besked om, hvorfor jeg skriver reklame på nogle ting nu.

  2. Vigtigt og interessant indlæg da jeg selv ikke helt har kunne gennemskue reglerne. Nu prøver vi da bare med det reklame, og så ser vi hvad der sker 😉

    1. Ja, det er nemlig rigtig forvirrende. Men ovenstående er nu det, som jeg er kommet frem til giver mening ift. den sidste besked fra Forbrugerombudsmanden. Så det går jeg efter nu 🙂 reklame på alt, som ikke endnu er anmeldt.

Skriv et svar