Er det oftest romanerne, krimierne, biografierne eller fantasy-fortællingerne, som du hiver ned af hylden på biblioteket, i boghandlen eller hjemme på bogreolen? Vil du gerne begynde at læse lyrik og digte, eller måske bare læse lidt mere af det, men ved du heller ikke helt, hvor du skal starte, og har du lidt svært ved alt det der symbolik, hjerte-smerte og ofte manglende handlinger? Så læs med her! Jeg anbefaler nemlig fire gode digtsamlinger til dig, der gerne vil læse lyrik! Fire digtsamlinger, som har hjulpet mig til at læse flere blandede genrer, som har ramt mig og begejstret mig, og som jeg ikke ville være foruden. Fire digtsamlinger, som har givet mig mod på at læse mere eksperimenterende lyrik og ikke altid gå efter de samme bøger.
Gode råd til at læse lyrik
Litteraturhistorisk baggrund: Uden alt skal være biografisk læsning og autofiktion, så kan det meget vel være en fordel for dig, hvis du har en lille smule litteraturhistorisk viden med dig, når du går til lyrikken. Hvem var forfatteren? Hvilke tendenser, kriser, formler eller eksperimenter kendtegner den tid, hvori digtene er skrevet? Jeg hadede mildest sagt Strunge i gymnasiet, fordi det var pludderdigteri for mig. Jeg forstod det simpelthen ikke. Jeg forstod ikke Strunge. Da jeg kom på unversitetet og studerede litteratur, og efterfølgende læste en meget velskrevet biografi om Strunge (Peter Rewers Digtning og virkelighed) fik jeg imidlertid et andet take på Strunge – han kom ind under huden på mig. Jeg lærte ham at kende, og det har gjort en verden til forskel på den måde, jeg læser og oplever hans poesi nu.
De episke digte: Et digt behøver ikke kun være en sindsstilstand eller en mærkelig opremning af subjekter uden kommaer, nogle digte er nemlig det vi kalder episke digte, dvs. lyrik med et handlingsforløb. Gode eksempler på episke digte er fx Tove Ditlevsens Regn eller Selvportræt 5 (Der bor en ung pige i mig, som ikke vil dø). Start med nogle af dem, hvis alt det med jambaer, trokæer og krydsrim lige er for pebret for dig at starte ud med.
Lyt: Der er mange gode eksempler på lyrik, der er blevet til fantastisk musik. Og det gør altså ikke noget, hvis du lyttede til Barndommens gade af Anne Linnet, før du læste den. Det er fuldkomment ligegyldigt, hvordan du fandt frem til den fantastiske poesi, bare du når derhen! Det Glemte Kvarter har også haft stor succes med gennem årene at sætte lyd til Søren Ulrik Thomsens mange digte, og Sort Samvittighed har lige gjort det igen med en nærmest udsolgte teaterforestillinger, hvor de har adapteret Ditlevsens mange digte til fantastiske sange. Det er også en anden måde at føle poesiens rytme og gennemslagskraft på, som jeg selv har nydt at praktisere. De fleste elsker musik, og musik er i bund og grund lyrik i sin tekstform, tilsat lyd og instrumenter.
Fire digtsamlinger du kan starte med
Tove Ditlevsens Samlede digte; særligt Kvindesind
Tove Ditlevsens lyrik er traditionel og ofte bygget op på rim, symbolik og stemninger i et øjeblik. Dvs. ikke så episke, selvom særligt et par digte om krigen i samlingen Blinkende lygter har noget episk over sig. Ditlevsens digte handler om mennesker og følelser; rodløsheden i os, den sårbarhed vi kan føle, angsten, der kan tage over og kærligheden der enten er umulig eller fantastisk. Små eventyr i menneskets indre og i kernen af vores eksistens. Kvindesind udkom i første gang i 1955 og tager afsæt i den mere modne kvindes følelser, når hun gennemgår forelskelse, kærlighed, utroskab og skilsmisse.
Michael Strunges Samlede Strunge; særligt SKRIGERNE!
Michael Strunge bliver ofte nævnt som en af de vigtigste danske digtere i den generation af dansk poesi vi kender som punkpoesi eller firserdigte. Inden sin død i 1986 nåede Strunge at udgive hele 11 digtsamlinger, der er samlet i udgaven Samlede Strunge. Det, der oftest kommer til udtryk i Michael Strunges digte, er den afmagt, som han følte over for samfundet og den vrede og oprør, han følte. I 1980 udkom digtsamlingen SKRIGERNE! der blev betragtet som Strunges afsked med punken, men også som et skrig, et oprør mod det samfund, han levede i, og den “punker”-bås, han var blevet placeret i. Der er en magtesløshed og en råben i digtene, der bliver understreget gennem brugen af VERSALER i alle digtene. Strunge udtrykker i digtene et had til det etablerede samfund, til hippie og disco-mentaliteten og skelner stærkt mellem “dem” og “os”.
Vita Andersens Tryghedsnarkomaner
I 1977 debuterede Vita Andersen med digtsamlingen Tryghedsnarkomaner der (indtil Yahya Hassan) var den mest solgte digtsamling nogensinde. Bogen kom på det rigtige tidspunkt og ramte med sine temaer og med sin form et stort læserbehov. Digtene rummer en kvindelig erfaring der dengang, ligeså vel som i dag er aktuel. Digtene er et portræt af den moderne kvinde, hendes iboende længslen efter kærlighed og bekræftelse, som kun kan dulmes gennem sex eller overforbrug. Tryghedsnarkomaner var også en stemme for de mennesker i samfundet, der ikke stod i en magtfuld position. Vita Andersens lyrik ligger inden for den bekendelses-genre, som havde sin storhedstid i 70’erne, hvor det private skulle gøres offentligt, og alt skulle frem i lyset, også det pinlige, ydmygende og tabubelagte.
Søren Ulrik Thomsens Samlede Thomsen; særligt City Slang
Søren Ulrik Thomsen debuterede i 1981 med digtsamlingen City Slang, der centrerede sig om det mytologiske storbymiljø og handler om om menneskets fremmedgørelse i byens rum. Den handler især om København, men også andre store europæiske byer og deres puls, sanset og bearbejdet af et åbent sind og en vågen krop. Det er de helt store menneskelige vilkår, der er temaet i Thomsens lyrik: døden og ensomheden, skabelsen og tillintetgørelsen. Sproget i Thomsens lyrik er sansende, rytmisk, poetisk og med nye, kreative ordsammensætninger.